اطلاعات عمومی
 
ظروف یکبار مصرف گیاهی شرکت ره آور بنیان کرد(خدمتگذار طبیعت)
توزیع ظروف یکبار مصرف گیاهی
 
 

 

 اطلاعات عمومی

   قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در مورد بهداشت و سلامت جامعه :   

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ضمن محوری برشمردن سلامت کامل و جامع انسان ، بهداشت و درمان را از جمله نیازهای اساسی می شناسد و دولت را مکلف کرده است تا تمامی منابع ، امکانات و ظرفیت های خود را جهت  تامین ، حفظ و ارتقای سطح سلامت افراد کشور بسیج کند ( اصول 43 و 29 و 3  قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران )

   سلامت از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی WHO  :

سلامت عبارت است از ؛ احساس رضایت کامل جسمانی ، روانی و اجتماعی نه تنها فقدان بیماری و ناخوشی .   

به جرات می توان گفت که در جهان امروز ، زندگی کلیه افراد در دستان نظام سلامت قرار دارد .  

 نظام سلامت از نظر ساختاری به مجموعه ای گفته می شود که فعالیتهای آن به طور مستقیم  در راستای اهداف زیر باشد :

  تامین ، حفظ و ارتقای سطح سلامت افراد            

پاسخ گویی به  نیازهای  غیر پزشکی مردم  

مشارکت عادلانه مردم در تامین منا بع مالی           

نظام سلامت مسئولیتی حیاتی و مداوم نسبت به افراد در کل دوره زندگی آنها دارد . نظام سلامت به اعاده ، حفظ و بهبود وضعیت سلامت افراد ، خانواده ها و جوامع ، در جهت ارتقاء سطح کیفیت زندگی آحاد جامعه ایفای نقش می کند . 

       اطلاعیه بهداشتی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی :

 ( به منظور جلوگیری از مسمومیت های ناشی از آلودگی ظروف توصیه می شود جهت توزیع مواد غذایی و آشامیدنی از ظروف یکبار مصرف استفاده شود )                                       

ظروف یکبار مصرف چند سالی است که جای خود را در سفره مردم باز کرده است و در مراسمهای  گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد . در حال حاضر علاوه بر آب میوه فروشی ها ، بستنی فروشی ها ، سلف سرویس ادارات ، رستورانها ، تالارها و دانشگاهها ؛ پای ظروف یکبار مصرف به میهمانی های خانگی هم باز شده است و بسیاری ترجیح می دهند هنگام پخش نذورات و در مراسم هایی مانند جشن تولد های کودکانه ، دردسر شستشوی ظروف را کم کرده و از بشقاب و لیوانهای رنگارنگ پلاستیکی استفاده کنند . طبیعی است که وقتی کالایی این چنین جای خود را در سبد خانوار باز می کند ، با چند اطلاعیه بهداشتی مصرف آن محدود نمی شود . ظروف یکبار مصرف پلاستیکی نیز جزء موادی هستند که استفاده از آنها خطوط قرمز زیادی دارد و کارشناسان تغذیه هشدار داده اند که مصرف غذا در این نوع ظروف با عوارضی همراه است و مواد پرو تئینی و ویتامینی موجود در غذا را از بین  می برد .

       انواع ظروف پلاستیکی و مضرات آنها :

ظروف یک بار مصرف پلاستیکی در تماس با مواد غذایی گرم ، مواد شیمیایی از خود آزاد و وارد غذا می کنند و سبب بروز بیماری هایی با علائمی  از قبیل خستگی عضلانی ، تحریک سیستم عصبی و ... می شوند و در دراز مدت می توانند سرطان زا باشند ، به طوری که بیماری هایی مانند یرقان سرطان ریه ، کبد و پروستات در کسانی که استفاده مستمر از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی  داشته اند ، مشاهده شده است .       

مهمترین عارضه این ظروف سرطان زائی آنها برای مصرف کننده است برخی از مواد دیگر این ظروف مانند منیزیم  نیز می تواند به دلیل حرارت غذا آزاد شود که این ماده نیز سرطان زا است .    

  به طور کلی پلاستیک ها ، از سنتز مواد اولیه ای به نام مونومر تهیه می شوند . مونومرها موادی سمی و برای سلامت انسان مضر هستند .            

 در ساخت ظروف یک بار مصرف به منظور جلوگیری از شکنندگی ظروف ، از مواد پلاستیکی  لایزر استفاده می شود . بنابراین اگر درون این ظروف آب جوش یا غذای داغ مانند آش ریخته شود ، این مواد حل شده ، وارد بدن می شوند و به دلیل داشتن ترکیبات خاص منجر به بروز سرطان های مختلف می شود.                

  اما نکته مهم دیگر درباره استفاده از ظروف یک بار مصرف به نوع رنگی این ظروف مربوط می شود که استفاده از آنها احتیاط بیشتری را می طلبد ، چرا که اصولا جنس یک بار مصرف ها به گونه ای است که توانایی نگهداری رنگ را ندارند و هنگام تماس با چایی یا غذای داغ رنگ حل میشود و یک لایه از آن وارد غذا یا چای می شود .      مواد پلاستیکی به کار رفته در بطری های شیر و ظروف پلاستیکی ، تاثیرات منفی بر سیستم عصبی و رفتاری کودک می گذارد و منجر به صدمه  در رشد مغز می شود . ترکیبات پلی کربنات پلاستیک دارای مواد شبه هورمونی ( استروژن ) است که در مجاورت شیر و دیگر مایعات می تواند وارد بدن کودک شده و اختلالاتی در سلامت کودک ایجاد کند .

     توجه داشته باشید :                                                

بطریهای پلاستیکی آب را در فریزر برای انجماد قرار ندهید چون این کار باعث آزاد سازی سم دیوکسین از ظروف پلاستیکی می شود.                            

نباید غذاهای خود را در ظروف پلاستیکی در مایکروویو گرم کنید مخصوصا در مورد غذاهای حاوی روغن و چربی ، ترکیب  ( چربی ، حرارت بالا و پلاستیک ) باعث آزاد سازی دیوکسین به داخل غذا و نهایتا بدرون سلولهای ما میشود .   

ماده شیمیایی Dioxin  باعث بروز سرطان خصوصا سرطان سینه می شود . 

 دیوکسین یک سم بسیار قوی برای سلولهای بدن است .  

تحقیقاتی درباره مضرات استفاده از ظروف یکبارمصرف بویژه روی دو نوع ظرف پلی استایرن وpvc  انجام شده است به این دونوع ظرف ، مواد شیمیایی زیادی مانند پایدارکننده ها ، روان کننده ها ، نرم کننده ها ، رنگ دانه ها ، پرکننده ها ، مواد ضد الکتریسیته و مواد مات کننده اضافه می کنند که کلیه این مواد برای سلامتی انسان مضر هستند ( وجود مونومر آزاد در ظروف یک بار مصرف نوع pvc راعامل خطرناکی برای سلامتی انسان است ) ضمن این که مولکول اولیه پلی استایرن ، استایرن است که دارای حلقه آروماتیک  بوده و این حلقه برای سلامتی انسان فوق العاده خطرناک است و در جهان نیز سرطان زا بودن آن به اثبات رسیده است . به این ترتیب به نظر می رسد ظروف یک بار مصرف از نوع pvc و پلی استایرن باید از چرخه بسته بندی مواد غذایی حذف شوند . ضرر ظروف یک بار مصرف پلی استایرن در هنگام مصرف مواد نوشیدنی اسیدی و چرب مانند نوشابه و کاکائو بسیار بیشتر از مصرف چای داغ است .                                

ظروف فومی نیز نوعی پلی استایرن است که در هنگام تولید به آن گاز هگزان می زنند . این گاز هنگام تماس مواد غذایی با ظرف آزاد می شود و به همراه غذا وارد بدن می شود . گفتنی است که گاز هگزان عوارضی مانند سردرد را به همراه دارد . بر خلاف تصور عموم ظروف یکبار مصرف اسفنجی  (فومی) مواد اسیدی را بیشتر به داخل خود  می کشد . این ظروف بعد از ریختن مواد غذایی  داغ ، اسیدی و چرب دچار کاهش  وزن می شوند و در واقع مواد سمی به غذا وارد و سپس در بافت چربی بدن ذخیره می شود و کم کم به یک ماده سرطان زا تبدیل خواهد شد.       

موادسمی تجمع یافته در بافت چربی بدن بتدریج موجب خستگی ، عصبیت ، بی خوابی ، کم شدن پلاکت ها و گلوبین ، غیر عادی شدن کروموزم ها و شیوع انواع سرطان ها خواهد شد. انیستیتو سرطان فرانسه میزان سرطان زایی ظروف پلی استایرنی را از درجه 3 به درجه 2 کاهش داد ه است یعنی آن ها را مواد خطرناک اعلام کرده است .   

(تنها هفت درصد علت بروز انواع سرطان ها در انسان ارثی می باشد )      

سالانه بیش از 210 میلیون دلار صرف بیماران سرطانی می شود که اگر این مبلغ در جهت سالم سازی محیط هزینه شود نتایج رضایت بخش تری به دنبال خواهد داشت .      

در کشور ایران آمار بیماران سرطان سینه در زنان و سرطان پروستات در مردان بیشتر از سایر بیماریها به چشم می خورد .

 برخی ظروف یک بار مصرف پلاستیکی نیز از مواد اولیه بازیافتی تولید می شوند . این ظروف کدر بوده و در نور خورشید اجسام خارجی و زباله های همراه آن به صورت تک نقطه های ریز دیده می شود . نباید از ظروف پلاستیکی رنگی برای مصارف تغذیه ای استفاده کرد ، چون ممکن است برخی از این ظروف رنگی پلاستیکی جزو مواد بازیافتی باشد . ظروف یکبار مصرف بازیافتی از آنجا که  از میان زباله های آلوده به عفونت ها جمع آوری می شوند ، ممکن است بیماریهای خطرناکی را منتقل کند . استفاده از ظروف پلاستیکی آلوده ، باعث انتقال بسیاری از بیماریها ی عفونی و ویروسی نظیر بیماریهای هپاتیت ، تب روده ای  و آنفولانزا  میشود .                 تا زمانی که شهرداری ها مواد ضایعاتی زباله های شهری را به مزایده می گذارند کسی نمی تواند با تولید کنندگان محصولات غیر بهداشتی و غیر استاندارد مبارزه کند چرا که آنها می گویند ما مجوز داریم و  در مزایده برنده شده ایم .                                 

فویل های صنعتی که در رستورانها و دیگر اماکن برای پوشاندن ظروف و گرم نگه داشتن غذا از آنها استفاده میشود نیز دارای مقادیری سرب بوده و می تواند موجب آلودگی مواد غذایی شود . هنگام تولید این فویل ، آلومنیوم در مسیر ریل مانندی نازک شده و برای تسهیل حرکت آن از روغن های صنعتی چرب دارای سرب استفاده میشود که درنهایت نیز به دلیل مخارج بالا ، کارخانه ها از پاک سازی آنها خودداری می کنند. متاسفانه استانداردی برای تولید ظروف یک بار مصرف پلاستیکی در هیچ کشوری وجود ندارد ، حتی ظروف یک بار مصرفی هم که اکنون مجوز تولید دارند ، تابع هیچ استانداردی نیستند .        

 ظروف پلی استایرن با علامت PS

ظروف پلی وینیل کلراید با علامت PVC                    

ظروف پلی اتیلن با علامت PE                 

ظروف پلی پروپلین با علامت PP  شناخته می شوند . 

                             

  مشکلات زیست محیطی پلاستیکها :                     

اصل پنجاه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران : در جمهوری اسلامی ایران ، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسلهای بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به  رشدی داشته باشند ، وظیفه عمومی طلقی می گردد . از این رو فعالیتهای اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند ، ممنوع است .                                   

زمین فقط متعلق به ما انسان ها نیست !  باید حق زندگی را برای جانداران دیگر بپذیریم ! و بپذیریم که برای حفظ حیاتمان نیازمند شراکت با گونه های مختلف هستیم . 

ضایعات و زباله های پلاستیکی به جا مانده از محصولات غذایی همواره در قالب یک معظل بزرگ مطرح بوده است . این پلاستیک های دور ریخته شده که در واقع زمانی بسته بندی مواد خوراکی و بهداشتی را تشکیل می داده اند ، آلودگی های محیط زیستی وسیعی ایجاد می کنند . پلاستیک با ماندگاری حدود 300 تا 1000 سال یک ماده تجزیه ناپذیر محسوب می شود این موضوع  آلودگی منابع  زیر زمینی  و خاکی را  نیز در پی خواهد داشت .

تا زمانی که انسان یک نابود کنندۀ ظالم برای موجودات پایینتر است ، هرگز سلامت و صلح را تجربه نخواهد کرد چون تا زمانیکه انسان ها حیوانات را می کشند ، همدیگر را خواهند کشت .  وقتی این ظروف به صورت زباله در خاک می مانند ، به شکل عایق عمل می کنند ، به عبارتی این مواد از تبادل هوا میان مولکول های خاک جلوگیری  کرده  و  مانع  تنفس  طبیعی  خاک می شوند. (پوسته زمین در حال تبدیل شدن به یک پوسته پلاستیکی است )            

  ما می توانیم از این مواد پلاستیکی در تهیه مواد ارزشمند تری مثل عایق ها و تجهیزات  الکترونیکی استفاده کرده و آنها را صادر کنیم ، چرا که معتقدیم  ماده ای که با کیفیت بالا از نفت استخراج می شود ، می تواند در مصارف مهمتر و طولانی مدت استفاده شود ، این کار به طورحتم صرفه جویی منابع را هم به همراه خواهد داشت .        ما زمین را از اجدادمان به ارث نمی بریم ، آنرا از فرزندانمان  قرض می گیریم .

 سالانه بیش از میلیارد ها ظروف یک بار مصرف در کشور تولید می شود که با برآورد دقیق هزینه های تولید ، خسارات زیست محیطی ، آسیب هایی که به سلامتی

می زند و مضرات دیگر می توان فهمید که تولید این ظروف در نهایت هیچ صرفه ای ندارد . با تجزیه پلاستیک ها دی اکسید کربن و متان تشکیل و متصاعد می شود که این گازها ، جزء گازهای به دام افکننده گرما یا گاز های  گلخانه ای هستند که کوشش ها ی امروزه جهانی  در جهت کاهش آنهاست .

 (در این میان بد نیست بدانید اگر هر خانواده ایرانی در هفته تنها یک ظرف پلاستیکی کمتر استفاده کنند در مجموع می توان از تولید حدود 816 میلیون ظرف پلاستیکی در سال جلوگیری کرد)  روزانه  75 / 6  درصد از کل تولید  زباله  در شهرها  به زباله های  پلاستیکی  اختصاص  دارد .

 ( ایران پنجمین کشور پر مصرف پلاستیک جهان است ؛ همچنین پنجمین کشوری است که به تکنولوژی ساخت پلیمر های گیاهی دست یافته است )                                 

  تولید ظروف گیاهی  (زیست تخریب پذیر) :              

مشکلات  پلاستیک های نفتی ، دانشمند ان و پژوهشگران را به ساخت نوعی از پلاستیک که منشـاء غیر نفتی داشته باشند ترغیب کرد . این پلاستیک های نو ظهور که به پلاستیک های زیستی مشهورند از مواد طبیعی و ارگانیک نظیر نشاسته ذرت ، گندم و سیب زمینی ساخته شده و آسان و بی خطر تجزیه می شوند .                  پژوهشگران کشور ما نیز پس از چندین سال تحقیق ، موفق به تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی شده اند که در نتیجه هم اکنون  ایران در زمره ی کشورهای دارنده فناوری به کارگیری پلیمرهای گیاهی تولید شده از نشاسته ذرت برای استفاده در صنایع بسته بندی مواد غذایی ، پزشکی و کشاورزی است  .  تجزیه ظروف یک بار مصرف گیاهی برای بازگشت به طبیعت حداکثر 6 ماه به طول می انجامد که پس از تجزیه نیز باعث حاصل خیزی خاک می شود .  از ویژگی های دیگر ظروف یکبار مصرف گیاهی تبدیل ظروف بعد از مصرف به خوراک دام و طیور است ، این ظروف حتی در مقابل تابش خورشید هم تجزیه می شوند . از سوی دیگر در ظروف یک بار مصرف گیاهی از آن جایی که مواد اولیه به کار گرفته شده برای ساخت ، طبیعی و گیاهی است بنابراین حتی اگر غذا یا نوشیدنی داغ در آن ریخته شود ، هیچ مشکلی ایجاد نمی کند و عوارضی هم ندارد . مصرف کم انرژی برای ساخت ظروف یک بار مصرف گیاهی از دیگر مزایای آن است که باعث صرفه جویی در مصرف انرژ ی کشور می شود . این ظروف مورد تایید وزارت بهداشت است و به همین دلیل این وزارت خانه در گام اول به سازمان ها و ادارات توصیه کرده است که ظروف ساخته شده از پلیمرهای گیاهی را جایگزین  ظروف پلاستیکی کنند . استفاده از ظروف گیاهی در سطح آمریکا و اروپا و حتی آسیا به سرعت در حال گسترش است و قرار است تمام ظروف بسته بندی ازپلیمر های گیاهی تولید شود . مواد تشکیل دهنده پلیمرهای گیاهی در نقاط  مختلف  دنیا بر اساس فراوانی مواد گیاهی فرق می کند . به طور مثال در اروپا از نشاسته سیب زمینی و در آمریکا از نشاسته ذرت و در استرالیا از نشاسته گندم استفاده می شود . هر چند نشاسته سیب زمینی از لحاظ پلیمری دارای بیشترین خاصیت است اما ما در ایران از نشاسته ذرت استفاده می کنیم چون تولید آن زیاد است . امروزه دیگر محدودیتی برای نوع کالا وجود ندارد و با پلیمرهای گیاهی انواع قطعات و وسایل ساخته می شود به طوری که در اروپا حتی قطعه ای را که برای کاشت توپ گلف درزمین قرار می دهند ، دیگر بیرون نمی آورند چون از پلیمرهای گیاهی ساخته شده است و به سرعت می پوسد .مثال دیگر کیسه های پلاستیکی بیمارستانی است که برای انتقال لباس های بیماران و پزشکان به بخش لباسشویی  بیمارستان  استفاده می شود . در حال حاضر در کشورهای پیشرفته این پلاستیک ها را با پلیمرهای گیاهی تولید می کنند و حلالیت آن را در آب افزایش می دهند ؛ به این ترتیب کیسه ها رابه همراه لباس داخل ماشین لباسشویی قرار می دهند چون کیسه ها بعد از 10 دقیقه در آب حل می شود . در مورد اسباب بازی ها هم تحقیقات زیادی شده است ، اسباب بازی وسیله ای است که کودک با آن بسیار سرو کار دارد و حتی خرد سالان آن را به دهان هم می برند با استفاده از پلیمر های گیاهی می توان اسباب بازیهایی بی ضرر به جای اسباب بازی های پلاستیکی ساخته شده  از مواد نفتی تولید کرد .                

تفاوت قیمت ظروف گیاهی با ظروف پلاستیکی ، فوم و کاغذی : نمی توان گفت که قیمت ظروف گیاهی گرانتر از همه محصولات دیگر است به این دلیل که محصولات پلاستیکی درجه بندی کیفیت دارند به طور مثال : یک عدد لیوان یک بار مصرف پلاستیکی را می توان با قیمت 7 تومان خرید و همان لیوان پلاستیکی را با همان مضرات و معضلات خاص پلاستیکی  را می توان با قیمت 70  تومان از بازار خرید و این اختلاف قیمت  به دلیل درجه بندی  مواد پلاستیکی و کیفیت و مواد بازیافتی بودن آن است . و یا یک لیوان فومی یا کاغذی را با قیمت 35 تا 60  تومان در بازار عرضه می کنند ولی مشابه  همین  لیوان ها را از  جنس  گیاهی  می توان  با  قیمت 20  توما ن از بازار تهیه نمود .                

مزایای استفاده از ظروف یک بار مصرف گیاهی تجزیه پذیر :

تهیه شده از نشاسته ذرت اصلاح شده               

 سازگاری با محیط ( تجزیه  در خاک حد اکثر پس از شش ماه )

عاری از هرگونه  اثرات مضر پلاستیکهای نفتی پس از تماس با مواد غذایی    

 بدون هیچ گونه آثار تخریبی بر محیط زیست پس از تجزیه شدن در خاک    

  تهیه شده از منابع مواد اولیه  تجدید پذیر سالانه      

عدم وابستگی این محصولات ( بسته بندی ) به مواد اولیه نفتی 

تقویت و توسعه منابع کشاورزی

مصرف انرژی کمتر در فرآیند تولید محصولات بسته بندی

 

    ظروف گیاهی تا به حال موفق به دریافت گواهینامه ها و تائیدیه های بسیاری شده است :         

 

    تولید ظروف یکبار مصرف قابل تجزیه در طبیعت مطابق گواهی نامه  ISO 14855

      گواهی نامه محیط زیست  ISO 14001

 

    بهداشتی بودن محصول با دارابودن گواهی نامه FDA  آمریکا

    دارنده پروانه ساخت از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی  

    دارنده گواهینامه ISO 9001  و2000 ISO                     t

    دارنده گواهینامه مقام اول  از سازمان  یونسکو                   

    برنده کمان زرین سومین جشنواره کار آفرینی شیخ بهائی      

    مقام اول بهترین تکنولوژی سبز در ششمین نمایشگاه بین المللی  محیط زیست در ایران

    (استفاده از ظروف گیاهی قانون مجلس نیست ، بلکه یک مصوبه دولت است و باید ادارات دولتی ، سازمانها و وزارتخانه ها از این ظروف استفاده کنند)                
             

 (دولت بزرگترین مصرف کننده ظروف یکبار مصرف است )

ادامه مطلب . . .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


شرکت ره آور بنیان کرد اولین و بزررگترین مجتمع توزیع ظروف یکبارمصرف گیاهی www.rahavarco.com آدرس دفتر مركزي : تهران - جردن ، خیابان اسفندیار ، پلاک 6 ، طبقه اول 88783180– 88784257– 021
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مجتمع توزیع ظروف یکبار مصرف گیاهی و آدرس rahavar-bonian.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 37
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 37
بازدید ماه : 99
بازدید کل : 64414
تعداد مطالب : 57
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 37
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 37
بازدید ماه : 99
بازدید کل : 64414
تعداد مطالب : 57
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس




برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


دریافت كد گالری عكس در وب

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
تماس با ما